Auteur:

Jaap Toorenaar

Jaap Toorenaar is tekstschrijver en was creatief directeur bij het Rotterdamse reclamebureau ARA. Hij is medebedenker van de Calvé-pindakaas commercial met Evert van Benthem. Van zijn hand zijn ook slogans als ‘Een beter milieu begint bij jezelf’, ‘NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest’ en ‘De maatschappij. Dat ben jij’. Hij schreef columns voor HP/De Tijd. Van Toorenaar verschenen eerder de bloemlezingen ‘Mijn moeder zei altijd’ en ‘Mijn vader zei altijd’, met de mooiste uitspraken van onze ouders en grootouders.

De geheime lessen van de Nederlandse reclamemeesters

‘Foutje, bedankt’. ‘Melk. De witte motor’. De supermarktmanager van Albert Heijn. ‘Even Apeldoorn bellen’. ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje’. ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’. ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’. De zwanen van KLM. Het Zwitserlevengevoel.

Het zijn stuk voor stuk reclamecampagnes die miljoenen Nederlanders kennen en die zich verankerd hebben in onze cultuur. Hoe verzin je die en wat maakt ze zo sterk?

Jaap Toorenaar vroeg het ruim 50 bedenkers van roemrijke reclames. Ze vertellen openhartig over hun gepuzzel en gepieker, over de (dwaal)sporen die ze bewandelen en over de eerste reacties van hun opdrachtgevers; er klonk niet altijd applaus voor hun idee.

Hoe verzinnen ze het? biedt de lezer waardevolle lessen over herinneringswaarde en overtuigingskracht, een uniek kijkje achter de schermen van de reclamewereld en bovenal veel leesplezier. Want ook voor reclame geldt: wie is er niet groot me geworden?

In het boek vind je ook de spoedcursus ‘Zo verzin je een ijzersterke slogan’ en de top-100 meest gebruikte reclamezinnen op sociale media.

Aanpassingen en Toevoegingen

14 maart 2019 -
Je betaalt elk jaar € 630 mee aan reclame en sponsoring

Bedrijven die geld uitgeven aan reclame en sponsoring berekenen die kosten door in de prijs van hun producten. Oftewel: aan ons.

Lees meer