14 maart 2019 - Je betaalt elk jaar € 630 mee aan reclame en sponsoring

Bedrijven die geld uitgeven aan reclame en sponsoring berekenen die kosten door in de prijs van hun producten. Oftewel: aan ons.

Volgens Nielsen bedroegen de netto mediabestedingen van adverteerders in 2017 € 4,7 miljard. Maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Behalve aan media geven adverteerders ook geld uit aan hun reclame-, PR-, digitale- en eventbureaus. In 2006 schatte SEO Economisch Onderzoek in het rapport ‘Het economische belang van reclame’ die uitgaven ongeveer even hoog in als de mediabestedingen. Van belang is ook: hoeveel zijn adverteerders kwijt aan de eigen marketing- en communicatiemensen die zich over hun reclame-inspanningen buigen.

Stel dat dit 30% is van de mediabestedingen. Dan komen we uit op een bedrag van € 4,7 miljard plus € 4,7 miljard plus € 1,4 miljard is € 10,8 miljard. Oftewel zo’n € 630,- per hoofd van de bevolking. Een gezin met twee kinderen ‘betaalt’ in ons land dus indirect, via de producten die het koopt, ongeveer € 2.500,- per jaar mee aan allerhande reclameboodschappen voor shampoo met ACH en huidcrème met XTG. Het wachten is op een politicus die het volk vraagt: ‘Willen jullie meer of minder reclame?’

Minder waarschijnlijk, sommige mensen haten reclame, al vinden ze dat hun werkgevers meer aan de weg moeten timmeren. Op de school waar Ada les geeft, melden zich steeds minder leerlingen aan. Waarom hangen er geen posters in de stad? Bij de verffabriek waar Casper werkt, loopt de omzet terug en hangt er een reorganisatie in de lucht. Zelfs de vakbond heeft al om extra verkoopinspanning gevraagd. En Thea wil meer reclame zien van de brillenzaak waar ze al tien jaar in dienst is. Een concurrent waar René Froger voor zingt, pikt klanten af met goedkope multifocale glazen.

Een Nederland zonder reclame en sponsoring zal er trouwens heel anders uitzien. De commerciële radio- en tv zenders verdwijnen, de publieke omroep heeft geen STER-inkomsten meer. Sommige tijdschriften vallen om. Sportverenigingen vinden geen sponsors meer. Exposities in musea worden afgelast, want de banken X,Y en Z komen niet meer met sponsorgeld over de brug.

Jawel, sport, media en cultuur worden mede mogelijk gemaakt door reclame en sponsoring. Lees: door jou, belangrijke sponsor die je bent, ook al zie je je naam nooit op shirts of posters.

(Mede mogelijk gemaakt door dr. Joost Poort, economisch onderzoeker aan het Instituut voor Informatierecht, IViR, van de UvA. En mede betaald door jou.)